Odraz oranžového i modrého školství

15. 3. 2011 13:37
Rubrika: články

Nedávno jsem narazil na vcelku dobrý článek ukazující zhovadilost státní maturity. Samozvaní odborníci z Cermatu, kteří místo empirie spoléhají na Google a za jediný zdroj pravdy považují Wikipedii, tak neváhají dospívající studenty učit, že papež je hlavou všech křesťanů a premiér Chamberlain pět let po své smrti vstal z hrobu, aby se mohl zúčastnit Jaltské konference.


Při důkladném pročítání některých knih každou chvíli jásám nad netušenými souvislostmi, které dokážou zásadně ovlivnit moje dosavadní poznání a umístit věci do nových vztahů. A do mysli se mi vkrádá, proč na tyto důležité kauzality nepoukázal už někdo na střední škole? Po osmi letech gymnázia jsem odpapouškoval jakási encyklopedická data u maturity, abych svou alma mater opustil bez mozku poskvrněného jakýmkoliv přemýšlením. A to jsem za to dostal samé jedničky... Jedinou světlou výjimkou byl učitel zeměpisu, protože z tohoto předmětu jsem si odnesl více vědomostí například z oboru fyziky než ze samotného předmětu s názvem Fyzika.

Výčet nedostatků ostatních předmětů by byl velký. Po 8 letech němčiny jsem nevěděl, že německé slovo Wohnung se odvozuje z das Gewohnte, což znamená to, co je známé či obvyklé, a tím pádem posouvá pojem bydlení k jeho nejhlubšímu významu, jak na něj upozornil (německý) filozof Martin Heidegger, totiž ke způsobu, jakým jsme my lidé na světě a jakým si konkretizujeme svůj existenciální prostor. Ano, mohly mi souvislosti mezi „wohnen“ a „gewöhnlich“ dojít, stejně jako mi mohla v angličtině dojít souvislost mezi „habit“ a „habitat“, ale nikdo mě na to neupozornil. Bylo hezké, že jsem v latině uměl nazpaměť odrecitovat Nasonův epitaf a vylíčit příběh Aeneidy, ale nikdo mi neřekl, že slovo architektura se odvozuje z arché a tektonu, z čehož dále vyplývá slovo techné, tektonika a technika v prapůvodním  slova smyslu, o kořenech dalších slov našeho jazyka nemluvě. Bylo hezké, že jsem znal nazpaměť cévní soustavu králíka, ale o podstatných biologických jevech jsem nevěděl zhola nic. V dějepise nám bylo vykládáno husitství jako nejsvětlejší období našich dějin a soudružka učitelka při svém černobílém vidění světa docházela ve svém bagatelizování tak daleko, že mi hrůzou vstávaly vlasy na hlavě. Pater Koniáš byl žhářský maniak, křížové výpravy měly jedině náboženský podtext, pálení čarodějnic by neprobíhalo, kdyby nebylo církve.

Proč mi nikdo na střední škole neřekl víc a proč jsem to všechno musel zjistit až na univerzitě (ačkoliv i tady jsou moje analytické, logické a kauzální schopnosti stejně ovlivněny spíše samostudiem a navštěvováním diskuzí a odborných disputací ve správný čas na správném místě)?.

Až na vysoké škole jsem si dokázal jednotlivá období propojit se stavem tehdejší kultury a poznání, s psycho-sociálním klimatem a dalšími faktory ovlivňujícími například způsob symbolizace nebo vytváření architektonických forem. Jakékoliv kauzální vztahy byly na střední škole vyloučeny. Věděl jsem přesně, v jakých datech se odehrála francouzská revoluce, ale její dopad na formování parlamentní demokracie jsem jaksi nepostřehl.

Není se co divit. Žijeme v době, kdy ministr školství má čas na vymýšlení ptákovin, zatímco mu unikají miliardy z EU určené na výzkum. Místo toho řeší stotisícové odměny pro svou milenku na postu ředitelky kabinetu.

Žijeme v době, kdy se do rolí ředitelů gymnázií pasují lidé nikoliv na základě výběrového řízení, nýbrž dle politické příslušnosti, a tak se školy natírají tu na oranžovo, tu na modro, podle toho, zda se jedná o gymnázium zřízené krajem nebo základní školu zřízenou městem. A tak se stane, že po 18 měsících vlády neohrožené oranžové ředitelky Gymnázia Josefa Jungmanna v Litoměřicích vzniknou dvě odborové organizace se shodnými cíli, více než 640 příznivců snahy o změnu vedení, trestní oznámení na ředitelku, stížnost rodičů na krajském úřadě, šetření školní i krajské inspekce, stížnost školské rady na kraji, další vyšetřování policie ČR a arogantní  až prasácké vystoupení soudruhů krajských úředníků.

Děti se už teď jistě těší na další kvalitní vzdělávání...

Zobrazeno 3956×

Komentáře

jago

Samozřejmě, že se v našem školství odráží kromě oranžové a modré i hnědá (nacismus, dnes Bátora) černá (KDU), rudá (KSČ), zelená (Zelení) i světle-modrá (VV)

Marie Křehotová

Když tohle čtu, tak jsem ráda, že jsem na gymnázium nechodila. A dobře jsem dala. Neboť střední odborná škola dá člověku mnohem více, než -li gymnázium a především nedělá z člověka cvičeného papouška, co vše otrocky zopakuje, co mu je řečeno ve škole. A další velké plus střední odborné školy je. Že po jejím ukončení a nástupu na VŠ, pouze prohlubuje člověk načerpané vědomosti ze střední.
A je hloupost ředitelů gymnázií, že se podřizují atkuálnímu politickému obsazení na městském zastupitelstvu, že jsou tzv. kam vítr, tam plášť.

Zobrazit 8 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona